2013-08-27 Kustsnäppa

Ojoj, det har varit många sällsamma möten för mig och Stefan Heimdahl ute på Stornäset de senaste dagarna. Först stäpphök, sen rödstrupiga piplärkor som näst intill satt sig i knät, en satt sig faktiskt på min hand! Men det kommer ett inlägg om dem senare...

Det senaste sällsamma mötet är med en ung kustsnäppa. Den var helt orädd och tänkte till och med ställa sig och sova en sväng med oss bara några meter ifrån den! Kustsnäppan är inte så vanlig här uppe hos oss så det kändes verkligen 'Wow!' att få detta foto tillfälle.

Här kommer ett par bilder, jag har över 200 till lika bra, men det är svårt att välja så det blev slumpen mer eller mindre. Klicka gärna upp bilderna i större format, för det är en otroligt vacker fågel!

Alla bilder tagna med Canon 7D och Canon 300mm f4 L USM.

Kustsnäppa (Calidris canutus, Red Knot)









Kommentarer

  1. Hej! Wow vilka läckra bilder på kustsnäppan. Vadare är lite av mina favoriter, efter nattskärran förstås :-)
    Nästa vecka så tänkte jag mig ut med gömslet och fota vadare på en ö ute i Kalmarsund. // Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Urban och tack! Ja det var ett märkligt möte med den där kustsnäppan, när den helt plötsligt ställer sig och tänker sova när vi är bara några meter ifrån den! :) Vadare gillar jag med väldigt mycket, men det kan vara väldigt svårt att luska ut vad det är för vadare ibland med.
      Hoppas du har lycka med väder och vadarutbud då!

      //Tobias

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg